Gen Z op de werkvloer: waarin verschillen zij?
di 22 mrt 2022
Generatie Z, ook beschreven als Gen Z of Zoomers. Dit zijn jongeren geboren tussen 1997 en 2010. Het zijn de opvolgers van de welbekende millennials. Deze nieuwe generatie jongeren is intussen klaar voor de arbeidsmarkt. En zoals bij elke generatie brengt ook deze nieuwe trends met zich mee.
Millennials zijn al een tijdje actief op de arbeidsmarkt. En hoewel het leeftijdsverschil met de Gen Z’ers niet extreem groot is, zijn de verschillen tussen de twee groter dan we zouden denken. Dus wie is die generatie Z nu eigenlijk? En waar hou je best rekening mee wanneer je als Gen Z’er gaat solliciteren of wanneer je samenwerkt met deze nieuwe generatie?
De digitale generatie
Een Gen Z’er groeide op met sociale media. De platformen zijn niet meer weg te denken uit de wereld van deze jongeren. Typerend is dat ze veel verschillende kanalen door elkaar gebruiken. Zowel online als offline communicatie is dan ook belangrijk voor hen. Toch ligt de voorkeur van deze jongeren bij berichten sturen. Gen Z’ers bellen niet meer.
Bij een sollicitatie vinden Gen Z’ers het bijvoorbeeld ook makkelijker om contact te zoeken met een bedrijf via sociale media. In plaats van e-mails maken de jongeren het liefst gebruik van Instagram of andere sociale-mediaplatformen. Zo is de communicatie eenvoudiger én laagdrempeliger.
Eigenheid en erkenning
Millennials zijn veel bezig met wat anderen van hen denken. Dat een bedrijf een goed beeld van je heeft, staat bij deze generatie voorop. Gen Z pakt dit anders aan. Zij vinden hun eigen mening erg belangrijk. Als het bedrijf niet strookt met wat zij willen, zoeken ze wel verder.
Ook de toekomstmogelijkheden in een job zijn voor hen doorslaggevend. Als er niet aan de verwachtingen wordt voldaan, zijn ze snel geneigd tot afzeggen of komen ze zelfs niet meer opdagen.
Ook goed om te weten: Generatie Z heeft nood aan erkenning. Ze willen gezien worden. Door sociale media zijn ze het gewend om bevestiging te krijgen door middel van likes of reacties. En ook op de werkvloer worden ze graag beloond.
Balans vinden
Gen Z’ers zijn op zoek naar zekerheid. Ze willen controle over hun eigen leven. Hierdoor zijn de jongeren op arbeidsvlak sneller geneigd om een vast contract aan te nemen of zelf een bedrijf op te richten.
Generatie Z probeert dus alles uit het leven te halen. Vrije tijd is voor deze jongeren net zo belangrijk als werken. De typische 9-to-5-mentaliteit past niet bij hen. Ze verkiezen flexibele werktijden en zijn dus op zoek naar een job die hen de juiste balans biedt.
Motivatie in overvloed
Een Gen Z’er heeft allesbehalve een gebrek aan motivatie. Mede door sociale media weet deze generatie dat het mogelijk is om jezelf álles aan te leren. Ze hebben vooral inspiratie nodig. Bied dus uitdagingen, zo kan een Gen Z’er al zijn kwaliteiten ten volle benutten. (bronnen: Jobat, Intermediair, Entree)